4. etapa KOB 2022 Chudobínská

Neděle 18. Září 2022, 11:00 hod.

Místo startu: Vír, obecní úřad

GPS: 49.5579328N, 16.3139764E

Trasa je Dlouhá 16,3 km

Nenechme se zmást titulkem z dobové fotografie. Švarcava je alternativní název řeky Svratky. A sem nás přivede trasa čtvrté etapy. Obec existovala již ve 14. Století. Díky poloze na řece k ní patřily mlýny, pily a dříve i hamry.Obec se postupně rozrůstal, až do jejího zániku v roce 1957. Důvod. Stavba Vírské přehrady. Zůstala jen borovice lesní přezdívaná také jako Strážkyně zatopeného údolí. Stáří stromu se odhaduje na 300 až 350 let. Borovice se stala českým Stromem roku 2019 a Evropským stromem roku 2020.

Podrobnější popis viz https://www.prehradavir.cz/chudobin/

Popis trasy:

Od obecního úřadu po červené značce až pod hráz. Dále už po naučné stezce Svratecká po pravém břehu přehrady.

Na pátém kilometru se dostaneme do míst, kde na protějším břehu na skalním ostrohu je již zmíněná borovice. O kilometr dál je odbočka cyklotrasy kolem Karasínského potoka. To je místo, kde se v údolí nacházela zaniklá obec Chudobín. Ještě asi půl kilometru podél přehrady a odbočíme vlevo podél Písečenského potoka, až narazíme na červenou. Po značce vlevo. Tam, kde les končí, odbočíme na cestu podél lesa vpravo. Obkroužíme kopec, na jehož vrcholu je kostel sv. Michaela. Po zelené značce můžeme kostel se zajímavou historii navštívit, nebo přímo po silnici do Vítochova. Potom po červené směr Karasín. I zde můžeme udělat malou odbočku a podívat se na rozhlednu v Karasíně. Potom už jen po zelené do cíle čtvrté etapy.